Loading...
Blog

Dunia Menyimbangkan Diri Kembali

Dunia Menyembuh Diri Lewat Covid19

Hi guys, pada mulanya sini, aku maunya buat artikel yang sok formal begitu, tapi aku ulang balik dan buat keputusan untuk nulis dalam bahasa yang paling santai aja, supaya ia senang untuk difahami.

Pada waktu artikel ini ditulis, aku berada di Singapura, dan membaca berita wabak corona ini telah membuat aku keputusan untuk sharing sedikit mengenai pendapatku dengan kalian.

Process Penyembuhan Diri

Bumi pertiwi lagi memperbetulkan dirinya melalui wabak yang lagi melanda kita sekarang. Untuk kita yang lebih bernasib baik, kita masih bisa sih untuk browsing youtube, ig dan sebagainya.. kehidupan kita goes on seperti biasa....

Dunia menyembuhkan diri lalui covid19

Tapi disebaliknya ada yang kurang beruntung,  ada yang lagi terlantar di rumah sakit, lagi memegang kepada benangan kehidupan terakhir. 

Kita harus bersyukur yang kita masih dapat hidup hingga ke hari ini.

Super Virus Dalam 100 Tahun

CoronaVirus ini, ataupun Covid19, adalah salah satu anggota daripada keluarga SARS. Ia menyerang ke daya pernafasan manusia, ke area paru-paru kita yang mengkabitkannya untuk lumpuh dan akhirnya kematian jikalau ia tidak dirawatin. Makanya dengan cara ia menyerang ke paru-paru, mangsa-mangsa kebiasaannya adalah warga orang tua ataupun yang lagi uzur.

Super virus 100 tahun

Asli virus ini dikatakan datang dari Wuhan, sebuah kota yang terletak di dalam negara Cina. Dan ini yang interesting ya, DNA virus ini originasi daripada kelawar. 

Mengikut jejak sejarah super virus yang pernah melanda dunia kita:-

  • Antonine Plague (165 M)
  • Plague of Justinian (541 - 552 )
  • The Black Death (1346 - 1353 )
  • Third Cholera (1852 - 1860 )
  • Russian Pandemic (1889 - 1890 )
  • Sixth Cholera Pandemic (1910 - 1911)
  • Flu Pandemic (1918)
  • Asian Flu (1956 - 1958)
  • Hong Kong Flu Pandemic (1968)

Daripada statistik dia atas, setiap kali ada super virus yang melanda dunia kita, ia akan mengambil sekurang-kurangnya 1 tahun untuk ia menghilang. Yang paling lama berlaku selama 7 tahun, waktu the black death lagi berkeliaran. 

Bisakah kita, di zaman moden segini, mengendalikan super virus ini lebih cepat daripada nenek-moyang kita? Ayuh share komentar kalian di bawah ya..

Siapkan Diri Untuk Berpanjangan

Senarai Negara yang lagi dalam keadaan lockdown:-

  • China
  • Negeri-Negeri Eropah
  • Kenya
  • Malaysia
  • Indonesia

Wabak ini masih ada bersama kita walaupun ia udah baru masuk bulan April. Mengikuti berita dan update dari negara lain, wabak ini belum lagi ingin berhenti ataupun untuk mengurangi had laju dimana ia bisa menjangkiti. Makanya, hematlah dengan stokir-stokir makanan, dan keperluan harian. Bayangkanlah, hanya dalam jangka masa 3 bulan, wabak ini telah berjaya membunuh hampir 9000 orang dan lebih daripada 200,000 orang telah dijangkit virus ini.

Kenapa Ia Merebak Dengan Cepat


Virus ini persis dengan flu yang kita sering mengalami, tetapi ia lebih fatal berbandingkan dengan flu yang lain-lain. Negara Italy, sebagai contoh, lebih ramai orang telah jatuh mangsa berbandingan dengan negara Cina. Adakah sebabynya dengan cara pemerintahan, budaya, ataupun kondisi psikologi yang bermain peranan? Apakah cara pemerintah Cina lebih tegas dengan rakyat makanya mereka bisa mengendalikan wabak di negara mereka dengan cara yang lebih efektif? Ataupun budaya warga negara Italy yang lebih peramah; kerana mereka gemar bersosialitas di luar rumah, yang mengakibatkan virus itu lebih mengancam nyawa mereka? 

Rutinitas menular corona

1) Kelalaian

Faktor yang kemungkinan menjadi kebiasaan orang yang, dipengaruhi dengan rutinitas harian, manusia kadang-kadang tidak memberi cukup perhatian kepada keaadan yang ada di luar negeri.... hingga orang yang kita kenal jatuh mangsa kepada wabak yang amat mengerikan.

2) Tidak Sirius Dengan Sekitar Keadaan

Pernah ada satu ketika yang Indonesia belum lagi dijangkitin bersama wabak yang sudah sukses masuk ke negera jiran-tetangga, kecuali Republik Indonesia. Kenyataan tersebut, diliputi dengan perasaan megah kemungkinan mengakibatkan kita tidak sirius bersama ancaman yang kian mendatang. 

Baca mengenai Indonesia "Kebal" daripada Corona Virus.

3) Kurang Edukasi

Praktik kebersihan yang aman tidak disebarkan secara luas. Kita berinteraksi dengan berpuluh-puluh orang tiap hari, pertukaran uang setelah ngopi, bersalaman bersama warga orang tua, kita naiki bis/angkot bersama orang-orang yang kita tidak kenal..

Setelah semuanya, kita tidak didorongkan, diperingatkan untuk cuci tangan kita.

Skenario Pertama

Virus ini bertambah teruk.
Manusia akan pupus akibat corona

Walaupun dengan seluruh daya keupayaan pemerintahan, wabak ini terus menerus menular, bermutasi, dan jumlah manusia yang mati terus meningkat ke tahap maksimal. Pemerintahan pupus untuk berfungsi dengan efektif, dan munculah sukarelawan yang mampu membunuh sesiapaun yang mempunyai virus corona. 

Manusia pudar dari dunia ini. Bumi pertiwi restart ulang.

Skenario Kedua

Virus ini bisa dicegah dan dikawalin.
edukasi dirimu mengenai corona

Syukur kalau terjadi begitu. Manusia bermula untuk membina semula. Tetapi wabak sebenar yang selalu akan ada di dalam hati kita akan terus-menerus menjangkiti kita semua:-

 Sifat dengki, Tamak dan Egois akan membangkit balik  

Skenario Ketiga

Perang Dunia 

Coba kita bayangkan, siapa yang memegang kepada vaksin kepada virus ini kemungkinan akan mengontrol masa depan dunia yang fana ini.

Negara yang pulih dengan cepat, oleh kerana mereka dapat mengawasi virus di negeri mereka, mereka mungkinan akan mengambil kesempatan untuk menyerang ketika musuh lagi lemah.

Dunia kembali lagi ke fasa peperangan seperti "the dark ages".

skenario dunia selepas corona


Senaraian Kata-Kata

Yang telah aku sharing bersama kalian di sini ibarat introduksi kepada Corona Virus ini, dan bersamaan judul "dunia ini menyembuhkan dirinya", akan kita membicarakan mengenai akhir zaman, dan cara kita bertapa brata untuk memulihkan diri kita untuk membantu bumi pertiwi nyembuh.

>